Všechny aktuality

Projekt ČSOP Vlašim pomáhá mateřským školám čtyř krajů rozvíjet u dětí šikovnost.

aktuality

21.01.2015

Cílem projektu ŠIKULAje vybavit metodicky i materiálně učitelemateřskýchškolv oblasti polytechnického vzdělávání a zacvičit je v praktických dovednostech, které mají sami dětem předávat.
Přínos pro mateřské školy zapojené do projektu je značný. Účastníci projektu získají kromě cenných zkušeností a metodické průpravy též materiální podporu v podobě nástrojů, materiálu,didaktických pomůcek aj. Vedle toho také vzdělávací materiály, literaturu, nebo i refundaci mzdových nákladů pro jejich domácí školku v souvislosti s jejich pobytem na seminářích.
Kromě aktivní účasti nejsou na zájemce o přihlášení kladeny další nároky.
„Polytechnické dovednosti, zjednodušeně „šikovnost“, velmi souvisí s dalšími schopnostmi dětí, které, jak tvrdí výzkumy i praktici z MŠ, jsou bohužel v populaci na ústupu. Je to např. schopnost řešit problémy, postarat se o sebe, používat primární materiály, poznat důsledky své činnosti a od toho se odvíjející odpovědnost, bezpečnost při práci, spolupráce, cílevědomost aj. Nelze to jednoduše oddělit. V naší organizaci máme bohaté zkušenosti s environmentální výchovou, která má řadu uvedených aspektů v podstatě stejných.“ Tvrdí Roman Andres z ČSOP Vlašim, který stojí za obsahem projektu.
Celý projekt se skládá ze čtyř částí. V první části to je pět druhů seminářů, které poskytují průpravu a inspiraci učitelům MŠ z oblasti tvořivých činností, tělesné výchovy předškoláků, lesních mateřských škol, výroby výukových pomůcek či Montessori pedagogiky. Každý seminář vede lektor zkušený v dané oblasti.  V druhé části si účastníci ve spolupráci s mentorem ověřují nabyté dovednosti přitýdenních praxích v MŠ. Ve třetí části jde o vytváření metodické příručky, instruktážního videa, polytechnicky zaměřeného výukového programu a webových stránek. Tyto výstupy budou poskytnuty mateřským školám jako metodická podpora. Zvláštním výstupem bude divadelní výukový program. Poslední část spočívá v evaluaci – tedy v ověřování dopadu předcházejících aktivit. 

Co na to účastnice seminářů?
„Seminář byl výborný, nemám skoro co vytknout, líbilo se mi střídání aktivit vevnitř i venku, paní lektorka popsala pěkný a inspirativní přístup k výchově a vzdělávání. Oceňuji, že výklad byl skutečně z praxe. Zajímalo by mě více polytechnických a enviro aktivit, které dají dělat s dětmi venku...snad kdyby bylo více času“ říká účastnice Eva Čermáková, MŠ Libušín Kladno.
 
Paní učitelka Alena Benáková z MŠ Ratměřic k tomu dodává:
„Seminář byl pro mne pohlazením na duši. Zázemí bylo fajn, také inspirace pro práci s dětmi a stravování nad očekávání. Byla jsem vděčná za přirozenou lektorku a fajn partu. Uvědomila jsem si, že děti mají málo času na volnou hru. My jsme si tvořily jako děti a klidně bychom si hrály déle. Budu se těšit na další seminář ŠIKULY“.
 
Projekt ŠIKULA trvá od 11.8. 2014 do 30.6. 2015.
Více informací o projektu naleznete na stránkách www.projektsikula.cz.

Autor: PhDr. Roman Andres
Kategorie: Tiskové zprávy
Projekt: