Všechny aktuality

Ekorada na tento měsíc: Do školy šetrně a bez jedů v aktovce

aktuality

28.07.2014

Ftaláty bývají obsaženy v polyvinylchloridu (PVC), jednom z nejrozšířenějších plastů. Celý životní cyklus PVC (tzn. výrobu, používání i likvidaci) doprovází úniky toxických látek. Mnohé z nich jsou rakovinotvorné, způsobují poruchy reprodukce či imunitního systému nebo vrozené vady. Ačkoliv se od jeho používání pozvolna ustupuje, stále se hojně používá ve stavebnictví, při výrobě bytových doplňků, vyrábí se z něj hračky, kancelářské potřeby, obaly a mnoho dalšího.

Tak jako jiné věci by mají být školní potřeby kvalitní, trvanlivé a vyrobené nejlépe z obnovitelných zdrojů surovin. Vyhněte se laciným plastovým cetkám na jedno použití, byť by byly sebelákavější.


 

Rady pro eko-logický přístup:

  1. Než se vydáte nakupovat, proveďte doma inventuru starších věcí. Objevíte netušené množství tužek, papírů a sešitů, které lze bez problému nebo jen s drobnou údržbou znovu použít.

  2. Svačina do školy = jídlo + pití + obaly. Je smutné, když po svačinové přestávce ve třídě přetéká koš obaly a nedojedenými zbytky draze kupovaných sladkostí. Kupujte zdravé a ekologicky šetrné potraviny, k pití je nejlepší kvalitní voda nebo šťáva. Na místo igelitových pytlíků, kelímků a lahviček na jedno použití používejte opakovaně jednu láhev, krabičku či textilní kapsu z www.magsbags.cz

  3. Aktovka nemusí být vždy hranatá plastová s panenkou Barbie ani s křiklavě barevnými autíčky dovezená z Číny. Kvalitní batoh vypadá většinou jinak a navíc se dá využít i pro mimoškolní aktivity.

  4. Propisky a pera kupujte s vyměnitelnou náplní. Dejte přednost neparfémovaným a nelakovaným věcem z biologicky rozložitelných a snadno recyklovatelných materiálů.

  5. Sešity a další papírové výrobky mohou být z chlorem neběleného recyklovaného papíru, ušetří se tím až čtyřnásobek energie při výrobě. Označení FSC znamená, že pochází ze dřeva produkovaného ekologicky příznivým lesnictvím.

  6. Obaly sešitů a učebnic nemusí být plastové, ale mohou být dobrou ukázkou tvořivosti. Použijte fantazii, starší desky či starý papír a textil.

  7. Rodiče a především školy samotné mohou šířit informace, pečlivým výběrem pomůcek pěstovat u dětí dobrý vkus, nebo např. uspořádat školní burzu použitých učebnic, aktovek a dalších pomůcek.

  8. Obecní úřady a školy by měly podporovat šetrné a netoxické způsoby vybavení školáků. Minimálně osvětou, dále třeba příspěvkem na environmentálně a zdravotně bezrizikové pomůcky nebo přímo nákupem takových. Dávají tím veřejnosti najevo, že si váží životního prostředí, zdraví dětí a ovlivňují tak i chování jiných.

  9. Další zdroje: http://ekolist.cz, http://arnika.org/skolni-pomucky-a-potreby, http://www.dtest.cz

Autor: PhDr. Roman Andres
Kategorie:
Projekt: ------